Kuvatoimisto- ja kuvapankkiala ovat koko 2 000 -luvun
aikana, ja jo sitä ennen olleet voimakkaan muutoksen kourissa. Alan digitalisoitumisen myötä myös koko kuvamyyntiprosessi on muotounut aivan uudenlaiseksi. Vähintään yhtä voimakkaasti muutokseen
on vaikuttanut myös netti, jonka myötä kaikki kuvatoimistot ovat olleet kansainvälisesti kaikkien ulottuvilla jo pitkän aikaa. Enää sillä ei ole suurtakaan merkitystä mistä päin maailmaa kuvat
ovat, jos ne vain vastaavat hyvin käyttötarkoitusta.
Kuvatoimistojen kilpailu on myös saavuttanut ennen näkemättömät mittasuhteet. Ilmainen kuvapankki ei ole myöskään enää vieras ilmiö.
Niin sanottujen ilmaisten kuvapankkien käyttö ammattimaisissa projekteissa on kuitenkin hyvin minimaalista. Kun valokuvia halutaan tositarkoituksella projekteihin joissa visuaalisella ilmeellä on vahva painoarvo, varmimman kuvalähteen tarjoaa edelleen ammattitaitoinen kuvatoimisto tai valokuvaaja. Laadukas kuvatoimisto pystyy takaamaan kuviensa korkean tason, tarjoamaan kuvia monenlaisiin käyttötarkoituksiin sekä tarvittaessa myös esittämään ostettavan valokuvan käyttöhistorian asiakkaalleen.
Valokuvien myynnin, kuten muidenkin netistä haettavien tuotteiden kohdalla muutokset ovat olleet massiivisia. Kuluttajien käyttäytymisessä kaikilla aloilla nostaa kuitenkin jälleen päätään yksilöllisyyden ja laadun arvostus. Mahdollisimman edullinen hinta ei ole enää niin suuri kriteeri kuvatoimiston valinnassa, kuin se oli jossakin vaiheessa aiemmin. Pitkällä tähtäimellä kustannustehokkainta kun ei ole halvin kertakustannus, vaan hyvä hintalaatusuhde ja massasta erottuminen.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com